duminică, 18 martie 2012

Momentul bilanțului

           De vorbă cu Marian Rădulescu,
               președintele „RA-LIBRIS”

Iulian Gavriluță: Domnule Marian Rădulescu, iaca, ați comis-o și anul acesta, organizând încă o ediție a festivalului „PRIN MUZICĂ, LA OBÂRȘII”. De unde această inedită și unică idee de a face acest festival-sezătoare?
Marian Rădulescu: Povestea-i mai lungă, așa că am să sintetizez printr-o întrebare: Avem instituții culturale, cu firmă și bugete consistente, dar activitățile culturale lipsesc cu desăvârșire. În afară de unele manifestări comerciale dedicate berii - Timișoreana, Ursus etc. -, gastronomiei, carnaților de Plescoi, zilelor Buzaului, și care în fapt nu sunt manifestări de folclor autentic buzoian, ce manifestări artistice, chiar și altceva decât folclor, în sensul adevărat, știti?
I.G : Grea întrebare…
M.R: Încă de la înființare am călcat pragul multor școli unde să știți că am descoperit activități culturale deosebite, meritul fiind al cadrelor didactice, și foarte mulți copii talentați. Pe acești copii i-am promovat în spectacolele noastre și chiar i-am îndrumat să-și manifeste mai departe talentul. Printre ei am găsit copii care iubesc folclorul autentic, ba chiar unii copii venind cu piese noi, culese din satele lor. Și atunci m-am gândit să facem un „altfel de festival de muzică tradițională, ca în vatra satului, o sezătoare”…  Prin aceasta vrem să scoatem în evidență și pe acei neobosiți rapsozi, unii cadre didactice cu rădăcini locale, care i-au îndrumat pe acestia dar și că acești copii trec prin sufletul lor aceste piese, creindu-și deja un stil. Aceștia, la alte festivaluri nici nu sunt remarcați, așa că ne-am gândit să-i punem în evidență și i-am invitat pe scenă împreună cu învățăceii lor. Și n-am făcut rău. Cred că i-am stimulat și acest lucru va contribui și mai mult la implicarea lor în transmiterea viitoarei generații a nestematelor folclorului nostru.
I.G.: Și mai interesant este că  ați venit cu încă o idee inedit-, i-ați răsplătit cu câte o medalie.
M.R: Păi nu-i normal? Îi atingem și în „orgoliul artistic”. Omul poate să-și pună acasă, în vitrina, la vedere, medalia și brevetul, astfel că poate să demonstreze și altora că a participat la festivalul nostru și că au fost apreciați. Au și ei mândria și orgoliul lor și de ce să nu li-l satisfacem?
I.G.: Nu va intreb de costuri dar macar spuneți-mi de unde banii necesare, că o astfel de mainfestare în care ați asigurat cazarea, masa și premiile, destul de consistente, la majoritatea concurenților și însoțitorilor costa foarte mult?
M.R.: Nu-s un tip zgârcit, dar cu banii Asociației sunt mai mult decat zgârcit. Pentru ca au fost puțini, doar 34 000 de lei, din care 9 000 au fost premiile, 8 000 medaliile, 4 500 juriul și „gazda” Nicolae Datcu, apoi 4000 cazarea, masa 6200 și alte cheltuieli. Bani veniti de la Primăria Buzău, Ministerul Culturii, și Consiliul Județean. Foarte puțini de la câțiva sponsori.
I.G.: Apropo! Cum ați obținut bani de la Ministerul Culturii că unii se plâng că nu se pot lipi de ei?
M.R.: Prin ineditul și unicitatea ideii da a face „un altfel de festival”. Domnului Ministru Secretar de Stat Vasile Timis i-a plăcut ideea și mi-a susținut proiectul. Ministerul are bani numai că îi dă pe proiecte care acordă o atenţie deosebită proiectelor culturale de anvergură, transversale, integratoare și cât mai originale. Acesta ca și următorul se înscrie în aceste cerințe. Deocamdata suntem trecuți pe lista de Patrimoniu Cultural Național și aceasta ne dă noi speranțe peviitor.
I.G.: Să inteleg că veți mai depune un proriect, mai aveți în vedere o altă activitate?
M.R.: Nu o altă activitate ci o continuare a acesteie. Vreau să ajut  pe niște copii care, deja, au făcut un taraf șsi au un repertoriu să aibă condiții de repetiții și de participare la concursuri și festivaluri. Ca membrii ai FEDERAȚIEI NAȚIONALE DE FOLCLOR – IGF avem mai multă deschidere și suntem permanent informațti despre aceste concursuri și festivaluri interne și internaționale. Deja am primit invitația să participăm, în vara, la festivaluri în Turcia, Elveția și Franța. Vreau sa facem un Ansamblu Folcloric în care neaparat voi avea o formație de dansuri populare, un grup folcloric și vom prelua grupul de fluierași de la Sărulești. Cu aceaștia vom participa la festivalul european de folclor, HERMANFOLK , Istambul 11-16 iulie 2012
I.G.: Aveți proiecte mărețe. De ce nu prea știe lumea de ele?
M.R.: Pentru că mass-media buzoieană are alergie la actul de cultură, cu excepția dumitale și a domnului Gheorghiade de la Focus TV. Am mers pe la toate televiziunile locale și, mai direct sau pe ocolite, m-au refuzat. Nu țineam neapărat să devin vedetă cât doream să scot în evidenta activitatea Asociației și copiii foarte talentați asa cum am făcut la Focus TV, unde am mers cu Bianca Urban și cu o mare iubitoare de romanțe, Lilica Ioniță. Amândouă cu deficienței de vedere și despre care nu prea se știe nimic. Sper că acum o să fiu chemat mai ales că zilele acestea am pregătit un videoclip cu aspecte din festival. Îl oferim gratis, numai că punem mici condiții…
N-am înțeles și nici nu înțeleg de ce foarte multi posibili sponsori ne-au refuzat. Cred că la început a fost neîncrederea, neștiind multe despre noi. Aici avem și noi o parte de vină că nu prea am fost transparenți cu activitatea noastră. Sper că în viitor să avem mai multe uși deschise și să beneficiem de sponsorizări care să ne poată ajuta în dezvoltarea activităților noastre.
Haideți să încheiem aici, nu înainte de a aduce unele mulțumiri unor persoane, iubitoare de cultură, care au sprijinit activitatea noastră. În primul rând aducem mulțumirile noastre domnului primar Constantin Boșcodeală, domnului Secretar de Stat din MCPN Vasile Timiș și domnului președinte Victor Mocanu. N-am uitat de membrii voluntari ai asociației, Marcela Bratosin, Melania Dragostin, Liviu Stanciu, sau doamnelor Flori Neagu, Ioana Robu, Vio Calmâc, Olimpia Urs fără de care proiectul n-ar fi avut  finalitate.


(un interviu de IULIAN GAVRILUȚĂ) 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu